lauantai 9. toukokuuta 2015

Vuoden eka puolimaraton

Kuten otsikosta voinee päätellä, olen ajatellut juosta tänä vuonna useamman puolikkaan. Tai jopa kokomaratonin. Niin huippua on juokseminen. Mutta palataan sitä ennen vielä eilisiin tunnelmiin. Kyseessä oli siis Kokkola City Run -tapahtuma ja juoksin siellä 72 muun maaliin tulleen naisjuoksijan kanssa tuon 21 km kiertäen 3 kertaa 7 km lenkin. Miehiä oli varmaankin saman verran puolimaratonilla ja sittenhän oli vielä 7 km ja 14 km matkatkin. Ne ei kuitenkaan ole mua varten, sillä haluan enemmän haastetta. Vaikka tiesin etukäteen kokemuksesta, että ei ne viimeiset kilometrit varmastikaan ole helppoja.

Alusta saakka tuntui hyvältä ja kevyeltä. Oli helppo juosta muutaman muun samatahtisen kanssa samassa porukassa. Vähän hirvitti toki lujahko aloitus, sillä en ollut varma ennen kisaa, mihin mun rahkeet riittävät. Mutta annoin mennä, vaikka toki siinä ekalla kierroksella tuli jo mieleen, että tämä pitää sitten kiertää vielä kahdesti. Mulla oli hyvät huoltojoukot mukana kannustamassa ja juottamassa. Muutenkin tunnelma reitin varrella oli hieno. Otin vähän geeliä 7 km kohdalla ja jokaisella juomapisteellä vähän vettä. 13 km paikkeilla alkoi tuntumaan, että energiat loppuvat ja jalat tönköttyy! Otin sitten 14 km kohdalla huoltojoukoilta geelin taas ja se antoi uutta puhtia jälleen ja vauhti pysyi samana mitä alusta asti oli ollut. Viimeisellä kierroksella oli tosi tosi hankalaa juosta kävelysarjalaisten ollessa valloittaneen koko reitin. Täytyi pujotella väen läpi ja se vei voimia. 18 km kohdalla km-vauhti kyllä tippui sitten vähän, mutta taistelin maaliin ja kellot pysähtyivät mun kohdalla aikaan 1.57.00. Eli uusi ennätys. Sijoitus oli 17. Keskivauhti matkalla oli 5 min. 35 sek/km.

Olen tyytyväinen suoritukseeni, vaikka siis vähän jäi hampaankoloon. Ilman sitä lopun vauhdin hiipumista ja väen pujottelua olisi muutaman minuutin aiemmin voinut maaliviivan ylittää.

Tyytyväinen olen myös siksi, että eihän mun lähtökohdat parhaimmat tämmöiseen suoritukseen ole olleet. Olen ollut niin stressaantunut monista asioista viime aikoina. On pitkät työpäivät ja kotityöt. Kaikki jokapäiväinen ja kaikki ylimääräinen.

Tunti ennen starttia. Jännitti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti